28 proc. osób, które zadeklarowało wzięcie udziału w akcji Veganuary 2023 po sześciu miesiącach od ukończenia wyzwania wciąż pozostawało na diecie roślinnej.
Veganuary – międzynarodowa akcja społeczna, której celem jest zachęcenie jak największej liczby osób do ograniczenia spożycia mięsa – z każdym rokiem zatacza coraz szersze kręgi. Pierwsza akcja miała miejsce w 2014 r. i od tej pory liczba osób deklarujących przejście na dietę wegańską w styczniu sukcesywnie rośnie. Choć pierwotnym założeniem Veganuary jest tylko miesięczny „post od mięsa”, nowe badania pokazują, że wpływ akcji wykracza poza te podstawowe cele.
Optymistyczne wyniki badań
Ankieta przeprowadzona po sześciu miesiącach od zakończenia akcji pokazała, że ponad 28 proc. uczestników, którzy przyłączyli się do Veganuary 2023, wciąż pozostaje na diecie wegańskiej, a dodatkowe 10 proc. osób ogranicza spożywanie produktów odzwierzęcych. Toni Vernelli, specjalistka ds. komunikacji w organizacji Veganuary dodaje, że nowe wyniki przekonują o społecznej użyteczności akcji.
Powody
Ankieta badała również motywacje pozostawania na diecie roślinnej. Jednym z pierwszych powodów, dla których uczestnicy kontynuowali bezmięsne żywienie, była chęć edukacji. Ankietowani byli zaciekawieni ideą weganizmu i chcieli poznać ją lepiej (34 proc. osób). 30 proc. ankietowanych wyznało, że przejście na dietę wegańską było proste, więc nie widzą przeszkód w kontynuacji tego stylu żywienia. 16 proc. ankietowanych za główną motywację pozostania na diecie roślinnej uznało względy zdrowotne (62 proc. uczestników zauważyło poprawę zdrowia, deklarując wyższy poziom energii, lepsze samopoczucie i poprawę sylwetki). Co ciekawe, aż 68 proc. uczestników wyznało, że Veganuary zachęciło ich do częstszego gotowania i poszukiwania nowych wyzwań kulinarnych również w kolejnych miesiącach po zakończonej akcji.
10 lat inicjatywy
Za dwa miesiące organizacja będzie świętować dziesiąte urodziny. Na swojej stronie twórcy podsumowują dotychczasowe sukcesy. Dzięki akcji Veganuary dostępność produktów wegańskich stała się dużo lepsza. Konsumenci mają większy wybór nie tylko w sklepach, lecz także w restauracjach i barach.
- tekst: Kama Gulbicka