Pierwszy miesiąc prenumeraty cyfrowej za 5 złzamawiam

Logowanie

Reklama drzewnego mleka oskarżona o łamanie prawa

czerwiec 05 2023

Komitet Lekarzy na rzecz Medycyny Odpowiedzialnej oskarżył twórców reklamy „drzewnego mleka” o łamanie prawa.
W kwietniu tego roku aktorka Aubrey Plaza opublikowała na swoim Instagramie satyryczną reklamę mleka z drewna, która kończy się słowami: „tylko prawdziwe mleko jest prawdziwe” (only real milk is real), co miało być przytykiem w stronę gwałtownie rozwijającego się przemysłu mlek wegańskich. Spot był sponsorowany przez Departament Rolnictwa Stanów Zjednoczonych (USDA) jako element kampanii Got Milk?, w której opłacone gwiazdy promowały mleko krowie.
Fani Plazy nie byli zadowoleni z jej zaangażowania w akcję. Pod postem aktorki pojawiło się tak wiele negatywnych głosów, że kobieta wyłączyła możliwość komentowania. Sprawą zainteresował się też Komitet Lekarzy na rzecz Medycyny Odpowiedzialnej – amerykańska organizacja non-profit zajmująca się promocją diety wegańskiej w ramach profilaktyki chorób. Komitet wniósł skargę do inspektora generalnego USDA, w której zaalarmował, że twórcy reklamy o próbują sprowokować publiczny sprzeciw wobec wegańskich alternatyw dla mleka. Organizacja powołała się na dwa prawa: jedno, zgodnie z którym reklamy sponsorowane przez USDA nie mogą oczerniać innych produktów rolniczych, i drugie, które zabrania akcjom promocyjnym wpływać na działania rządowe. Według działaczy oba zostały złamane. Trwa spór sądowy w tej sprawie.

  • tekst: Berenika Piotrowska