Pierwszy miesiąc prenumeraty cyfrowej za 5 złzamawiam

Logowanie

IKEA: dużo dobrego dla wegan

lipiec 03 2019

O szwedzkim gigancie meblowym piszą ostatnio wszystkie ogólnopolskie media. My też postanowiliśmy zabrać głos. „Vege” jest jednak najdalsze od podgrzewania sporów. Chcemy jednak podkreślić, że IKEA ma swój istotny wkład w promocję zrównoważonego rozwoju oraz diety roślinnej w Polsce, kraju schabowego i bigosu z kiełbasą.

IKEA została partnerem tegorocznej, XIII już edycji najstarszej imprezy promującej dietę roślinną czyli Tygodnia Wege. To swoiste wyróżnienie za pionierską postawę w popularyzowaniu roślinnych alternatyw tradycyjnych szwedzkich dań.

Najpierw w ofercie IKEA Food pojawiły się wegeklopsy – i zrobiły furorę. Później przyszedł czas na roślinne hot-dogi. Maszyny, które je wypiekały, aż do ubiegłego roku oblegane były tylko przez mięsożerców. Wreszcie przyszedł czas na wegańskie lody: na razie truskawkowe, z czasem sieć zapowiada wprowadzenie do oferty również innych smaków. Wykorzystanie większej ilości surowców pochodzenia roślinnego oraz tworzenie zdrowszych produktów to te elementy firmowej polityki, za które jesteśmy wdzięczni, które popieramy i które staramy się wdrażać u siebie.

IKEA opracowała również „Praktyczny Przewodnik po kuchni roślinnej” z okazji Światowego Dnia Wegetarianizmu i Dnia Wegan z użyciem materiałów Fundacji Viva!. Jego autorami są organizatorzy Biegu Wegańskiego Violetta Domaradzka i Robert Zakrzewski.

W przewodniku, który jest dostępny do pobrania na stronach IKEA nie promuje się wyłącznie diety roślinnej jako wyboru korzystnego dla człowieka. Autorzy wyraźnie podkreślają, że weganizm to styl życia, oparty na szacunku do zwierząt, a więc eliminujący całkowicie produkty odzwierzęce również z innych jego aspektów: nie chodzimy do cyrków, nie nosimy skór, nie kupujemy kosmetyków testowanych na zwierzętach, generujących cierpienie.

W dokumencie znajdziemy również wiele treści uświadamiających ogrom męki zwierząt hodowlanych, a także zachętę do wybierania produktów ze znaczkiem Vegan Society oraz polskim znaczkiem „Vivy!”.

IKEA promuje zasadę zrównoważonego rozwoju również w swojej podstawowej, sprzedażowej ofercie. Zachęca do podjęcia działań ratujących środowisko i pomagających zatrzymać zmiany klimatu. Promuje wykorzystanie butelek na wodę wielokrotnego użytku, koszy do segregacji odpadów, baterii oszczędzających wodę, energooszczędnych żarówek, woreczków z bioplastiku. Zachęca do rozpoczęcia domowej uprawy ziół. Wychodzi naprzeciw potrzebie, którą doskonale widać w zmieniającym się społeczeństwie: zmienia wizerunek weganina i ekologa, czyni ten styl życia łatwiej dostępnym. Bo weganin w opinii publicznej to nadal elita, która ma czas i pieniądze na „zabawę” w różne „bio” rozwiązania.

Przy okazji sieć promuje postawy wkluczające i równościowe, które w naszym mniemaniu nie powinny stanowić przedmiotu dyskusji, lecz być czymś oczywistym i naturalnym.

Przez Polskę przetacza się fala upałów, przez media – wojna na słowa. Aby zrobić sobie od nich wolne, warto wybrać się na wegańskie lody, uwzględniając naturalnie IKEA Bistro. Zdrowo, etycznie i bez napinki.

WK