Pierwszy miesiąc prenumeraty cyfrowej za 5 złzamawiam

Logowanie

Nowe analizy rynku: wzrost sprzedaży opcji roślinnych

sierpień 24 2023

Nowe analizy pokazują, że w miarę jak ceny produktów odzwierzęcych rosną, konsumenci coraz chętniej wybierają roślinne zamienniki.

Z analizy opracowanej w 2022 r. przez Plant Based Foods Association wynika, że wybór opcji roślinnych w Stanach Zjednoczonych zwiększył się w ciągu ostatnich dziesięciu lat o 62 proc.. Co drugi amerykański lokal gastronomiczny oferuje opcje wegańskie, a 95 proc. wszystkich badanych firm zapowiedziało zwiększenie roślinnego wyboru w menu w najbliższych latach.

Nowy trend widać także w Niemczech. Tamtejszy Burger King inwestuje w roślinne alternatywy od lat 90. XX w., a obecnie oferuje kanapki Impossible Whopper w każdym lokalu. W 2021 r. w Kolonii powstał całkowicie roślinny lokal tej marki. Niemiecki Burger King do roku 2030 planuje także zwiększyć o 50 proc. wybór roślinnych opcji, a z części produktów mięsnych całkowicie zrezygnować.

Coraz więcej osób stosuje dietę fleksitariańską, wegetariańską lub wegańską. Dzięki naszemu roślinnemu asortymentowi goście nie muszą rezygnować z ulubionych smaków. Chcemy w ten sposób zrewolucjonizować fast food w Niemczech – wyjaśniał w rozmowie z Vegconomist.com Klaus Schmaeing, dyrektor ds. marketingu Burger King Germany.

W Polsce również dostępne są Impossible Whoopery, jednak Burger King informuje, że wszystkie produkty roślinne są przygotowywane na tych samych urządzeniach co mięsne.

Inne analizy, przeprowadzone przez SPINS – firmę zajmującą się danymi sprzedaży detalicznej wykazały, że w ostatnich miesiącach z powodu podwyżki cen zanotowano zauważalny spadek kupna mięsa w Stanach Zjednoczonych, zaś rynek roślinnych alternatyw wzrósł o 40 proc. (porównując do okresu sprzed pandemii) i wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie. Według raportu z 2022 r. opracowanego przez Verified Market Research globalny rynek mięsa roślinnego do roku 2030 wzrośnie do 14,27 mld dol. (w porównaniu z 4,62 mld dol. w 2021 r.).

Przemysł spożywczy oparty na roślinach przeżywa rewolucję – wynika ona z rosnącej świadomości konsumenckiej zarówno w obszarze zdrowia jak i ekologii. Firmy, które chcą utrzymać się na rynku będą musiały odpowiedzieć na zmieniające się wymagania – podsumowują analitycy z Verified Market Research.

Analizy danych pokazują, że największą sprzedaż notują firmy, które używają nazw roślinny zamiast wegański. Popularność produktów jest widoczna zwłaszcza u osób z pokolenia millenialsów i generacji Z.

  • tekst: Kama Gulbicka