Nie tylko Polacy pokochali smak roślinnych zamienników mięsa! Dieta roślinna jeszcze nigdy nie była tak popularna na świecie – połowa respondentów badania przeprowadzonego w ponad 30 krajach uważa, że już wkrótce mięso zniknie z naszych talerzy na dobre.
Przedstawiamy dwa optymistyczne badania opinii publicznej, jedno dotyczące Polski (z połowy grudnia), drugie przeprowadzone globalnie w 31 krajach świata. Z obu wynika, że weganizm naprawdę rośnie w siłę!
POLSKA – badanie InsightOut Lab
Raport z badania “Rynek roślinnych zamienników mięsa” pokazuje od 2015 trend wzrostu popularności roślinnego jedzenia w Polsce:
- 44 proc. Polaków ogranicza mięso, 7 proc. nie je go wcale
- połowa z ankietowanych (46 proc.) próbowała roślinnych zamienników mięsa
- 43 proc. z tej grupy spożywa regularnie roślinne zamienniki, 56 proc. uważa je za smaczne
- 62 proc. Polaków i Polek ma w sklepach dostęp do roślinnych zamienników
Dane zebrane w niniejszym raporcie pokazują, że polski rynek RZM rozwija się dynamicznie i spodziewane jest utrzymanie tej tendencji. Świadczą o tym m.in. wyniki finansowe polskich firm RZM. Ich przychody rosną, a niektóre przedsiębiorstwa, mimo krótkiej historii, mogą się już pochwalić zyskami netto. Dynamika wzrostów zwykle osiąga wskaźnik trzycyfrowy (wyraźnie przekracza 100%), a niektóre firmy chwalą się nawet wynikami czterocyfrowymi. Rynek RZM w Polsce na tle europejskich liderów wygląda skromnie. W porównaniu do Wielkiej Brytanii (europejski lider) jest co najmniej sześciokrotnie mniejszy.
– Barbara Pleban, współzałożycielka i współwłaścicielka InsightOut Lab i OneMultiBlisko połowa Polaków je mięso, ale stara się ograniczyć jego spożycie. To oni, obok niewielkiej grupy tych, którzy w ogóle nie jedzą mięsa, stanowią bazę potencjalnych klientów firm produkujących RZM. Osoby, które w badaniu zadeklarowały spożywanie mięsa i brak planów jego ograniczenia w diecie, są nastawione bardziej sceptycznie wobec jego roślinnych zamienników. Jednak nawet ci badani w sporej części są gotowi je spróbować i uważają, że produkty tego typu mogą być smaczne,
– Mariusz Pleban, CEO InsightOut Lab
Więcej informacji o badaniu znajdziecie TUTAJ
ŚWIAT – badanie Grains of Truth 2022
Badanie EAT Foundation obejmowało 30 000 uczestników z 31 różnych krajów. 22 proc. biorących udział w badaniu identyfikuje się jako wegetarianie lub weganie. 40 proc. przedstawicieli najmłodszego pokolenia „Z”, 43 proc. z grupy „millenialsów” i 37 proc. członków „pokolenia X” deklaruje, że chce ograniczyć spożywanie mięsa. Wśród badanych seniorów było to 28 proc. Co ciekawe, kraje, w których najwięcej osób zadeklarowało zmianę diety, to wcale nie Europa Zachodnia, ale Brazylia, Wietnam i Tajlandia. 64 proc. badanych stwierdziło również, że jest w stanie więcej wydawać na żywność przyjazną dla planety.
Co ciekawe, uczestnicy tego badania uważają, że wkrótce roślinne zamienniki będą w stanie wyprzeć mięso z codziennej diety ludzi na całym świecie.
Przeczytaj więcej i pobierz raport (w jęz. angielskim) TUTAJ
WK