W 1800 amerykańskich salach kinowych przed seansem filmu „Wonka” wyświetlono reklamę zachęcającą do wegańskiego stylu życia.
14 grudnia w polskich kinach, a kilka dni wcześniej w Stanach Zjednoczonych odbyła się oficjalna premiera filmu „Wonka” z Timothée Chalametem w tytułowej roli. Reklamę promującą weganizm wyprodukowano specjalnie z okazji premiery filmu w ramach inicjatywy Eat Differently. W krótkim optymistycznym spocie wzięli udział celebryci będący na diecie roślinnej: Paul McCartney, Natalie Portman, Joaquin Phoenix, Ariana Grande, Jessica Chastain, Billie Eilish i James Cromwell.
Spot nawiązuje do filmu i zaczyna się od wiersza Arthura O’Shaughnessy’ego cytowanego przez Wonkę w oryginalnej produkcji z 1971 r.: „Jesteśmy twórcami muzyki i marzycielami snów. Marz więc o świecie, w którym dobroć obejmuje wszystkich i nie zna granic”. Reklamę wyreżyserował Alex Lockwood, który ma na swoim koncie m.in. brytyjską nagrodę BAFTA.
Organizacja Eat Differently powstała na początku 2023 r. i zdążyła już wyprodukować dwie duże kampanie promujące dietę roślinną. Spot poprzedzający film „Wonka” to jej trzecia produkcja.
Zdaniem twórców reklama promująca weganizm jest pierwszym tego typu spotem wyemitowanym przed tak dużym hollywoodzkim filmem. W reklamie nie mogło oczywiście zabraknąć zwierząt – zarówno tych hodowlanych, jak i żyjących w sanktuariach. Twórcy podkreślają jednak, że reklama nie jest drastyczna. Wręcz przeciwnie – budzi nadzieję i optymizm.
- tekst: Kama Gulbicka