Powstała nowa organizacja branżowa – Polski Związek Producentów Żywności Roślinnej.
Wśród członków założycieli znajdują się m.in. Dobra Kaloria oraz Alpro. Powołanie związku to kolejny kamień milowy na drodze rozwoju roślinnego rynku spożywczego w Polsce. Nowa organizacja stawia sobie ambitne cele: zwiększenie udziału produktów pochodzenia roślinnego, przeforsowanie korzystnych rozwiązań legislacyjnych, a także wsparcie innowacyjności w sektorze.
Good Food Institute w oparciu o dane agencji NielsenIQ szacuje, że w latach 2020-2022 doszło do 22% skoku sprzedaży żywności roślinnej w reprezentatywnej grupie 13. krajów, w tym Polski. Najszybciej w tej kategorii rośnie udział napojów roślinnych, przy równoczesnym spadku sprzedaży mleka o 9% notowanym w tym samym okresie. Ponadto raport przedstawia znikomy wpływ inflacji na ceny produktów roślinnych – zarówno mleko, jak i mięso w alternatywnym, etycznym wydaniu podrożały średnio o zaledwie 1%.
Kwestią czasu było zatem ukonstytuowanie się organizacji producentów, których działania uzasadniają nie tylko kwestie etyczne, lecz także twarde dane.
- tekst: Adam Brusik