Kontakt ze zwierzętami ma korzystny wpływ na rozwój emocjonalny, psychiczny i społeczny dzieci. Uczy empatii dla naszych braci mniejszych. Czy zwierzęta w placówkach oświatowych to dobry pomysł?
- Dla dzieci
Coraz więcej przedszkoli zarówno publicznych jak i prywatnych zakłada na swoim terenie mini ogródki zoologiczne. Jednym z takich przedszkoli jest Przedszkole Samorządowe im. Czesława Janczarskiego w Sławie w Lubuskiem.
– Zwierzęta zawsze były w naszym przedszkolu (rybki, króliki, patyczaki). Z chwilą, kiedy nie mieściły się w jednym miejscu, zrodził się pomysł, by wybudować wolierę dla ptaków i zabudować nieużywany taras na ogród zimowy. Obecnie mamy około 30 gatunków różnych zwierząt oraz psa i 2 koty. Całość prac przy budowie woliery, ogrodu zimowego oraz klatek wykonali pracownicy przedszkola, a sfinansowali rada rodziców i sponsorzy ? mówi Jadwiga Kościółko, dyrektor placówki. ? W karcie zgłoszeń dziecka do przedszkola co roku zadajemy pytanie: Czy dziecko może mieć kontakt ze zwierzętami? 100 proc. rodziców akceptuje i pozwala dzieciom obserwować, dokarmiać, głaskać zwierzęta ? dodaje.
- Dla zwierząt
Dzieci są bezpieczne. A zwierzęta? W przedszkolu w Sławie zwierzętami opiekuje się weterynarz. Poza tym pełnione są dyżury. Od poniedziałku do piątku zwierzęta są karmione przez wyznaczonych pracowników przedszkola, a dzieci pomagają przy sprzątaniu klatek, tym samym ucząc się porządku, choć jak podkreśla dyrektor Kościółko, te czynności pomagają również rozwijać zainteresowania i zamiłowania.
– Podczas wakacji, świąt i dni wolnych od pracy pracownicy przedszkola mają wyznaczone dyżury (palacz, konserwator). Karmę dla zwierząt gromadzą rodzice, sponsorzy, pomaga nam również Urząd Gminy w Sławie ? dodaje pani dyrektor.
Lekarz weterynarii Magdalena Kozioł nie jest przekonana.
– Osobiście jestem przeciwna trzymaniu zwierząt w przedszkolu. Nieważne, czy mówimy o chomiku, śwince morskiej czy rybkach w akwarium. Nie sądzę żeby opiekunowie byli w stanie zapewnić zwierzętom odpowiednie warunki do prawidłowego funkcjonowania (hałas, niekontrolowane zabawy z pupilem, wakacyjna przerwa). Chwila nieuwagi i możemy doprowadzić do tragedii. Jeśli chcemy uczyć dzieci odpowiedzialności za drugie życie, pokazać zwyczaje danego gatunku, to zorganizujmy taki dzień w przedszkolu, gdzie każdy z maluchów (pod kontrolą rodzica) przyniesie ze sobą swojego psa, kota, chomika no godzinę lub dwie i opowie o tym, jak należy się nim opiekować, co jada, co lubi, a czego nie. Pamiętajmy, że zwierzę nie jest rzeczą i nie należy go traktować jako kolejnej zabawki postawionej na przedszkolnej półce ? mówi.
Autorka: Magdalena Sikoń